Followers

Friday, January 28, 2011

Pernah Alami Keadaan Sebegini?

.

.

Sukar tidur malam.


Mata baru aje nak terlelap, 2-3 minit kemudian, tiba-tiba diri terjaga dalam keadaan terkejut dan tersentak.


Tidur dalam keadaan tidak berlampu.


Tetapi diri terasa seperti ada sesuatu yang melihat.


Bila lampu dibuka, keadaannya tetap sama yang di alami.


Baca surah pelindung diri dan ayat kursi. Berulang kali.


Tidur sambil tangan memegang surah yassin. Genggam kuat-kuat.


Namun mata tetap tidak mahu pejam.


Akhirnya....hanya mampu tidur-tidur ayam sampai ke subuh !


Bilang sama kawan. Cerita serba-sedikit apa yang di alami.


Kawan : Kamu itu banyak berfikir. Minda tidak tenteram. Jangan lupa baca doa sebelum tidur. Sentiasa baca Al-Quran.


Saya : Ya....sudah saya lakukan semua itu. Juga memohon perlindungan Dari-Nya. Mungkin saya terlampau banyak berfikir. Diam.


*************


Hakikatnya sudah berminggu-minggu saya alami keadaan seperti ini. Mata saya kelihatan seperti beruang panda dan sembab gara-gara tidak cukup tidur!


.

.

15 comments:

  1. Ada sesuatu dalam jiwa kamu tu....

    tenangkan diri ok.

    ReplyDelete
  2. @gadisBunga

    TQ GB for ur advise...cuba tuk bertenang...:(

    ReplyDelete
  3. kak emy bucuk~beruang panda itu sgt sensitipp..huwaa~

    byk2 selawat k..xpon, ptg2 g berkebun..sure mlm penat n then leh tido nyenyak..peace!

    ReplyDelete
  4. aku paling senang tidur
    tapi tak reti nk bagi tips









    sebab selalu kalau tulis hobi
    hobi aku tidur

    haha

    ...

    ok seriyes.
    masalah jgn pikir berat berat.

    .

    ReplyDelete
  5. Salam..
    Cuba kosongkan minda sebelum tido..tenangkan fikiran dulu..sambil berzikir..INSYAALLAH..boleh tido dlm keadaan aman.. kuasa zikir tu hebat.. :)selamat mencuba!!

    ReplyDelete
  6. Masa aunty remaja dulu ada lah.. Zaman tinggal di hostel.

    ReplyDelete
  7. Masa aunty remaja dulu ada lah.. Zaman tinggal di hostel.

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..

    kne pergi berubat ini..taku ada orang "hantar"..cume kontact darussyifa...

    ReplyDelete
  9. baca ayat kursi sebelum tido
    insyaallah...

    ReplyDelete
  10. baca ayat kursi sebelum tidur
    insyaallah

    ReplyDelete
  11. CE..

    saya penah alaminya dulu..
    jiwa kacau..dan mungkin banyak yg kamu sedang fikirkan..

    saya mencari ketenangan..baca al quran..buat solat hajat n taubat dan menangis sepuasnye2..

    maafkan jika ada org buat salah dan senyum selalu..

    awak eppy..saya pon eppy..senyyuuuumm ye..hehhe

    ReplyDelete
  12. kalau dah tido sok pagi baru bangun.,haha

    ReplyDelete
  13. tension beb!! kann!!!??
    banyak nasihat berguna kat atas-atas tu!!

    ReplyDelete

Terima kasih la comey..comey sekalian..:)