Followers

Thursday, September 2, 2010

Belajar Bahasa Arab

Ahahahahhaahahahahaha........
baru lah aku tahu rupa-rupanya "IFTAR"....
diulang semula...."IFTAR" [sila sebut betol2 ya.....] sebenarnya bermaksud berbuka di dalam bahasa Arab.....
 
Punyer la aku duk pelik sejak2 bulan puasa ni....
ramai pulak org dlm FB letak status yg berbunyi seperti ini..."IFTAR di hotel"...."IFTAR bersama rakan2"...pastu mcm2 lagi lah IFTAR nya......... 
Aku ni yang sememangnya buta bahasa Arab tercengang juga lah pada mulanya....Trend apakah yg sdg berlaku sebenarnya di FB....
perkataan baru ke? nama tempat? [dlm erti kata tempat2 tuk org kaya/berada shj...]  
adakah ianya sebuah restoran?? sejenis kueh?..x kan kotttt? 
adeiiii.....mmg pening jgk la aku duk pikirkan  IFTAR ni.....seriussssss mmg x penah dengar pon!

last-last aku memandai sendiri......ooooo...IFTAR ni ringkasan ayat di bln puasa kottt....ianya seperti ini... I.F.T.A.R.=??? 
puas aku duk pikir "I" tu for what?? "F"=?? "R"= ramadhan kott....abis huruf yg lain tu apa plakk??? 
hahaha....aku surrendur je lahh penat pikir tauuu....nak tanya kwn2 malu lah pulak..org tua ckp malu bertanya sesat jalan.......mmg aku sesat jalan daaa...nasib baik tak guna perkataan IFTAR tu dlm status FB aku...buat malu je nanti salah guna perkataan....sebab aku pikir lain maksud perkataan tu.....huhu

Dan yang paling kelakarnya....ada status FB friendlist aku yang buat kenyataan yg dia ni baru tahu apa tu IFTAR?? 
dia ni duk ingat IFTAR tu nama restoran....dia ni pulak dulu2 sekolah agama aliran arab tp sumpah tak tau IFTAR tu aperr.....hahahaha......lucu btol...

So.....bukan aku sorang je lah yg tak tau IFTAR ni apa kan...kan...kan.....? pastu buat2 mcm tahu je bila org kuarkan status IFTAR tu dlm FB.....org duk bagi comment...kita pon sama naik bagi comment....wish slmt berbuka la..apa la....walhal tatau pon maksud IFTAR tu haperrrr........laalaalaa........:)

Moral of the story nyer...jangan la duk memandai sgt kalau tak tahu sesuatu benda tu....ringan2 kan lah mulut tu duk bertanya...lebih2 lagi pada yg tua....sebab dorang ni lebih makan asam garam berbanding kita yg muda ni...ehemmm..muda keww?? hehehe.....



p/s : rasa muda kekal muda awet muda..........kerana diriku begitu berharga...ahakkks!!~

2 comments:

Terima kasih la comey..comey sekalian..:)