Followers

Sunday, September 5, 2010

Ho Ho Ho...Balik Kampung....

Tahun ni tahun pertama aku beraya 
dalam erti kata tak balik kg....
[sob3x....sedih tauu..]
yelaa dah abis study kan...
tak dapat dah nak merasa tu semua
lain la kalo aku dah berkerja 
di luar negeri kelahiran
dapat gak merasa balik kg walaupun hanya
sebelah menyebelah sempadan negeri je..
itu dikira balik kg jgk la kan....??
walaupun feel dia kurenggg...
skrg ni dapat merasa menunggu adik-beradik 
pulang berhari raya aje lerr
eiiii...x best langsung...!
 
Alahaii..teringat plak zaman2 study
balik kg naik bas beramai-ramai
dari selatan menuju ke pantai timur
jauh tuu...6jam tau...
lenguh ke..sakit badan ke..sempit ke..kat dalam bas
tu semua aku tak kisah dah
janji selamat sampai tuk berhari raya...yahuu!
yang penting dpt jumpa keluarga tercinta terutama 
Ayahanda dan Bonda..okeyyy..
Tp zaman aku study tu...
pihak U ada menyediakan bas tambang murah 
tuk student2 yang duk jauh mcm aku niii...
bila ada peluang mcm ni, aku la antara org 1st
berebut beli tiket balik kg kt pejabat ****
sebab tempat adalah terhad
huyoooo..balik kg naik bas Universiti..bangga tuuu...
dan yang pasti aku dah x payah 
nk cari teksi atau bas awam tuk ke stesen bas 
bandar B*** ****T...
pastu naik plak bas ekspress..ha ha ha...
aku bukannyer x sudi nak naik bas ekspress
tp memandangkan byk brg yg perlu di bawa balik
tak sunggup rasanya nak bersesak-sesak ngan org ramai
berhempas pulas bagai nak rak angkut 
beg balik kg + beg laptop + kerepek2 + kueh raya  + etc..
dan segala bagai...berat  tuhhhhh...[jgn tak tahu..tempat aku study ni terkenal dgn industri kerepeknyer..]
aku ni dah la bersaiz kecikk..hehe
bila dah ada peluang dan kemudahan mcm ni,
so..gunakan je lah..ye dak?? 
 keadaan sesak di stesen bas (credit to google image)




Bila dapat balik kg berhari raya
ianya memberikan aku satu feel yg sukar nak digambarkan
fuhhh...mcm2 rasa...seronok, teruja, sedih, sebak..
happy sampai nak melompat2 pon ada...huhu.
Balik plak time tengah malam...
wahhh..rasa syahdu je sambil dengar lagu raya dalam bas.. 
membuak-buak je perasaan nak balik kg tu..
haa...mcm2 kerenah + ragam aku tgk bdk2 U ni..
mcm2 dorang bwk balik 
nak2 bdk2 pompuan cm aku ni..har har..
ada tu siap bwk balik pasu bunga seramik,
bunga kristal lah, pokok bunga plastik lah..
mak aii..tikar buluh pon ada?? 
Ni mesti pesanan dr kg ni..nak raya la katakan..hehe
duit loan pon tengah byk lg kan...jeng..jengg..jengg..
nasib baik semuanya muat, kalo tak.. 
ada je yg kena tinggal nnti..
aaa..kerepek standard ah tu..WAJIB okeyy..
part yang paling best bila bas U yg aku naik ni
berselisih dgn bas U lain kt highway...seronok..!!
melambai2 pon ada...budak2 la katakan..hehe.
rupa-rupanya Universiti lain pon de 
buat gak pakej cmni..kuii3x
dan skrg sampai la aku kt pintu gerbang 
mcm dalam pic bwh ni..
pintu gerbang sempadan negeri A + B...
kalo sapa tau teka la negeri ape? 
haha cam poyooo je aku..:)
alaa..senang je..slogan negeri aku camni bunyi nyer
"Negeri Cantik, Budaya Menarik..." lalala..
kampung aku kat sempadan ni je...Bandar C****I...hehe
dah sampai kt pintu gerbang ni..maknanya aku dh nk dekat selamat sampai kg a.k.a umah keluarga aku...
aku berhenti kt tepi jalan bandar tu je..
lps ucap SELAMAT HARI RAYA kt driver bas + kwn2 dalam bas + angkut kuar semua brg2...ayahanda pon dtg mai ambik aku...:)
Maka berhari raya lah aku kt kg dgn gumbiranyaaa... 

Pintu gerbang sempadan negeri kesayangan hamba...:)

...semua ni dah jadi pengalaman 
dan kenangan berharga aku dah....
benda yang dah tak dpt nk rewind semula..
pokok pangkalnyer...benda2 mcm ni 
lah yg mematangkan hidup aku
daripada seorang yg tak pernah 
berjauhan dari keluarga 
sehingga lah aku terpaksa hidup berdikari
tuk menjadi seorang insan yg berguna 
tuk agama, keluarga, bangsa dan negara.....cewahh...heeee

Kepada yang nak balik kg tu..
berhati-hati lah di jalan raya..
drive kereta tu halaju standard2 udah ler..
kalo naik pengangkutan awam..
suruh la driver2 korang bawak kenderaan slow2..
jgn jd mcm kt bawah ni udah la yer..( _ _")

credit to google image


SEKIAN cerita tuk entry kali ni....:))

"SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI"
"MAAF ZAHIR & BATIN"



2 comments:

Terima kasih la comey..comey sekalian..:)