Followers

Thursday, December 2, 2010

5 Kebiasaan Yang Tidak Sihat Untuk Kulit Muka Perlu Anda Jauhi

Assalamualaikum dan apa khabar uols....

Bila berbicara perihal kulit muka, cik emy pasti korang semua sudah semestinya nak kan kulit muka yang sihat, gebu, halus dan mulus ala-ala lisa surihani bukan? Tak pun nak kan kulit seperti siti nurhaliza?? Ohh, kalau korang nak kulit cantek bagaikan siti pakai ler produk "simplysiti" iteww.....nescaya berseri-seri lah muka korang semua macam akak siti kita iteww...hak hak hak...*ini bukan promote ya !

Ok, secara basic nyer lah kan, nak jaga kulit muka ni semudah ABC aje iaitu cuci dan bilas. Tak gitu? Tapi itu pun kalau muka korang tak bermasalah dari segala cela-cela lah kan...macam muka cik emy ni...aihhh...poning den duk pikir....memang banyak masalah kalau uols nak tahu. Ialah kan.....kulit dah tua sejajar dengan usia. Dengan masalah hormonnya lagi yang entah bila nak stabil?....memang ler banyak problems yang oii... Harus lah cik emy akui semua iteww....T___T




Uols....tengok lah wajah western cik emy yang bermasalah ini....hu hu


Kat sini cik emy nak berkongsi tip penjagaan kulit muka....tapi tips ni mungkin kita dah biasa duk dengar sana sini. Cuma antara amalkan dengan tak amalkan je lah. Kadang tu buat-buat terlupa kot?? Macam cik emy?? ho ho ho...

Di sini ada lima kebiasaan umum menurut Jennifer Fifer, yang akhirnya merosakkan kulit uols.....sila baca betul-betul ya... Tak kira jantina, uols semua kena ambik tahu tentang ini okeyh....

1. Tersalah Memilih Pencuci Muka / cleanser

Menurut kata Jennifer Fifer iaitu pemilik Klinik Kulit Tru Spa di Manhattan, perempuan sering membeli produk high-end pengelupasan dan pelembab, tetapi tidak memperhatikan apa yang benar-benar di dalamnya. Beliau menyarankan, pilihlah produk yang sedikit dengan bahan kimia. Elakkan yang mengandungi SD-40, isopropil alkohol, bahan umum yang boleh menjadi iritan untuk jenis kulit jerawat rawan dan sensitif, yang menyebabkan kemerahan, kekeringan, dan dalam beberapa kes, bintik-bintik coklat dan penuaan awal.

2. Over-exfoliating

Banyak produk saat ini memiliki asam alfa hidroksi untuk memerangi kerutan dan garis-garis halus, tetapi jika anda mencampur-dan-perlawanan terlalu sering - misalnya, sebuah pelembab asam-berpusat di pagi hari dan krim exfoliating di malam hari - anda menjalankan risiko mengobarkan anda kulit.

3. Moisturizing Terlalu Banyak

Anehnya, wanita dengan kulit kering harus mengelakkan over-pelembab, jadi jangan spackle pada krim atau pelembab berat. "Hal ini menyebabkan 'kesesakan lalu lintas' lebih dalam jangka panjang," kata Fifer. "Wanita akan melakukan lebih baik untuk melabur dalam pelembab yang baik, terutama jika mereka tinggal di iklim kering."


4. Tidak Cuci Wajah Sebelum Anda Tidur


Kau tertidur dengan make up anda, apa masalahnya?"Jangan pernah, tidak pernah!" kata Fifer. Bahkan jika itu hanya jarang berlaku, masalah dapat cascade ke kulit anda selama seminggu. Untuk mengelakkan mimpi buruk perawatan kulit, pastikan anda mencuci muka sebelum anda tidur.

5. Mengenakan Make-up Terlalu Lama

Bila kali terakhir anda membuang makeup anda? Jangan bertahan pada produk kecantikan jika anda tidak sering menggunakannya. Kerana jari-jari anda biasanya aplikator anda, bakteria membangun dengan cepat dalam botol dan di spons makeup, kemudian berakhir di wajah anda. Sebagai Peraturan praktikal, saran Fifer menggunakan bahan-bahan tersebut selama enam bulan sahaja.



"Sucikan Hati Dan Minda Terlebih Dahulu...Bila Dah Cantik Di Dalam, Segalanya Pasti Akan Cantik Di luar" ingat tu uols.......:))
.




1 comment:

  1. memang tak suka guna produk yang menyebabkan penggelupasan .... terasa macam akan hilang satu persatu lapisan kulit. hehehe... perasaan sahaja...
    krim exfoliating apatah lagi memang tak gemar...
    cuci muka sebelum tidur tu yang penting... always ingat pesanan mama...
    info no.5 tu yang suka.... thanx for dat info... baru tahu ni.... ^_^

    ReplyDelete

Terima kasih la comey..comey sekalian..:)